EASYLIFE

Most akkor mikor kell zuhanyozni?

 

 

Mindenkit rég kínoz a kérdés: reggel vagy este jobb zuhanyozni? Utánajártunk, melyik mit jelent az egészségünk szempontjából.

Nem nagyon van egyértelmű válasz a kérdésre, mert a kutatások leginkább csak abban értenek egyet, hogy ne fürödjünk túl sokat, mert az kiszárítja a bőrünket. De ez nem is annyira a zuhanyzásra, mint a kádban fürdésre vonatkozik, úgyhogy zuhanyozni napi egyszer még így is ajánlott.

Zuhanyzás reggel

A Harvard University pszichológiai tanszékének adjunktusa szerint, ha nehéz nap előtt állunk és tényleg a legjobb arcunkat, tudásunkat akarjuk megmutatni, akkor meglepő módon ennek az egyik hatékony eszköze az, ha reggel zuhanyzunk. Ez növeli a kreatív energiáinkat és hogy az a rövid idő, amit a reggeli időszakban, felkelés után a zuhany alatt töltünk, nevezhető inkubációs periódusnak az ötleteink számára.

 
A pszichés hatás mellett pedig az is a reggeli zuhanyzás mellett szól, hogy kirángat a zombiságból, leginkább akkor, ha hideg zuhanyt veszünk. A hideg vizet amúgy is ajánlják reggelre: csökkenti a stressz-szintet, megelőzhető vele a depresszió, erősödik az immunrendszer, úgyhogy főleg télen érdemes néha hideg vízzel lezuhanyozni magunkat reggel. 

Zuhanyzás este

Christopher Winter, az American Academy of Sleep Medicine munkatársa és a Martha Jefferson Hospital igazgatója szerint az esti zuhanyzás elősegíti a jó alvást. A test hőmérséklete megemelkedik a meleg víztől, és hirtelen lehűl, amint kilépünk a zuhany alól. Ez a gyors lehűlés egy természetes alvás segítő, azt gondolja tőle a testünk, hogy most rögtön pihenni akar. Ehhez még az is hozzáadódik, hogy egy ellazító zuhany megemeli a kortizolszintet – viszlát stressz –, ami miatt könnyebben merülünk álomba.

Bethanee Schlosser bőrgyógyász professzor szerint az esti zuhany mellett szól az is, hogy a nap közben ránk rakódott koszréteget lecsutakoljuk, mielőtt ágyba bújnánk. Mert hiába nem érezzük magunkat koszosnak, a levegőben szállingózó porszemcsék bizony lerakódnak a testünkön, amit nem akarunk magunkkal vinni a paplan alá.

Most akkor reggel vagy este?

Ha agytuningolásra van szükségünk, akkor a reggeli zuhanyzás kell nekünk, feltéve, hogy tudunk elég időt tölteni a zuhany alatt relaxálva. Ha nehezen alszunk el, akkor viszont este zuhanyozzunk, és emeljük meg a kortizolszintünket, hogy békésen álomba merülhessünk. Ha pedig mindkettőt szeretnénk, nyilván reggel és este is zuhanyozzunk. Talán ez a legegyszerűbb.

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!